دوشنبه ۱۳۹۸/۰۴/۱۷

یزدی، مدرس روانشناسی:

کارکنان باید راه‌های مدیریت استرس را آموزش ببینند

مهسا مغنی یزدی، مدرس روانشناسی در جلسه ماهانه با کارکنان سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری قزوین گفت: درمان اضطراب کارکنان موجب بهبودی ارایه خدمت به شهروندان خواهدشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری قزوین, یزدی صبح امروز در در جلسه ماهانه که با رئیس، معاونین، روسای ادارات، کارشناسان و کارکنان ستادی و عمرانی این سازمان در سالن اجتماعات بهشت فاطمه (س) برگزار شد؛ ادامه داد: بیماری‌های‌ قلبی، زخم‌های گوارشی، احساس فرسودگی و خستگی مداوم، از دست دادن حافظه، گرفتگی عضلات گردن، افسردگی و سردرد، تعدادی از نشانه‌های عمومی استرس هستند. استرس مزمن  در بسیاری از افراد سبب چاقی می شود كه همین امر به نوبه خود از طول عمر می كاهد. حتی بیماری های خطرناكی مانند سرطان با استرس در ارتباط  هستند .

وی با اظهار اینکه استرس نیرویی قوی است كه قادر است خوبی ها و بدی های بسیاری را سبب شود. افزود: پاسخ غیر ارادی به خطر، از اولین روزهای زندگی در ما به وجود می آید. وقتی ما از استرس حرف می زنیم ، آنچه معمولاً شرح می دهیم یك سری نشانه ها هستند كه ممكن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.

این مدرس روانشناسی ادامه داد: والدین اغلب در مورد منشأ استرس در زندگی كودكان خود دچار اشتباه می شوند. آنها تصور می كنند كه اطفال ، بیشتر از كارهای دوستان خود ناراحت می شوند. اما حقیقت چیز دیگری است. بزرگترین مسائلی كه فكر آنها را ناراحت می كند، بیمار شدن ، دعوا  و اختلافات خانوادگی ، و طلاق والدین است. كودكانی كه زندگی سالمی دارند و به خانواده هایشان عشق می ورزند، یاد می گیرند كه چگونه واكنش استرس را تعدیل كنند.

عوامل استرس زا را در خود شناسایی كنید

یزدی با طرح این پرسش که چه چیزهایی سبب استرس در شما می شوند؟ بیان کرد: اولین چیزهایی كه معمولاً به نظر ما می رسند  وقایعی هستند كه ما را عصبانی یا دگرگون می سازند. اما راجع به مسائلی كه شما را متأثر می كنند، می ترسانند، هیجان زده یا خوشحال می كنند، چه می گویید؟ شما حتی ممكن است با افكار ، احساسات و انتظاراتتان موجب پیدایش استرس در خود شوید. هر رویداد یا فكری كه سبب ایجاد احساسات قوی  منفی یا مثبت گردد، می تواند باعث پیدایش استرس شود كه حتی گاهی ناشی از جمع شدن وقایع كوچك است.

وی در خصوص كنترل استرس نیز گفت: بیاموزید كه گاهی شكست را تجربه كنید. زمانی كه مشكلی برایتان پیش می آید، به نظر می رسد می خواهید چیزی را كه اصلاً در حیطه اختیارات شما نیست، كنترل كنید؛  انزوا و زانوی غم به بغل گرفتن سبب تشدید  نگرانی ها می شوند. اگر علت ناراحتی خود را برای فرد دیگری شرح دهید، یقیناً می توانید به حقیقت و عمق مسائل پی ببرید.

این مدرس روانشانسی افزود: بعضی افراد تبعات آزاردهنده بیماری، فوت نزدیكان و اسارت و شكنجه را با آرامش عجیبی پشت سر می گذارند. این افراد در یك چیز مشترك اند و آن ، شیوه برخورد و توجیه خوش بینانه  نسبت به مسائل زندگی است. آنها تمایل دارند بیشتر موضوعات مقطعی را مورد توجه قرار دهند ، تا این كه فكر خود را به مسائل گسترده مشغول سازند.

یزدی خارنشان ساخت: در واقع این افراد مسائل زندگی را به گونه ی خاصی تعبیر و تفسیر می كنند و آنها را به شكل موقتی و اختصاصی می بینند تا دائمی و فراگیر. به علاوه ایشان با فعالیت های مثبت برای خود كسب اعتبار می كنند ، در حالی كه ناتوانی شان را به خارج نسبت می دهند. به عبارت دیگر ویژگی های شخصیتی مردمان مقاوم در برابر فشارهای روانی ، در قالب سه واژه یتعهد، كنترل و مبارزه جویی خلاصه شده است.

پایان پیام.

 

تصاویر مرتبط