دوشنبه ۱۳۹۸/۰۶/۱۱

چیت‌سازان، کارشناس آموزش مرکز فوریت های پزشکی قزوین:

آموزش کارکنان برای فوریت های پزشکی ضرورتی انکارناپذیر است

چیت سازان، کارشناس آموزش مرکز فوریت های پزشکی قزوین در کارگاه آموزشی کارکنان آرامستان ها گفت: آموزش کارکنان برای فوریت های پزشکی در مواقع بحرانی ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین؛ حامد چیت سازان، کارشناس آموزش مرکز فوریت های پزشکی قزوین در کارگاه آموزشی کارکنان آرامستان ها گفت: آموزش کارکنان برای فوریت های پزشکی در مواقع بحرانی ضرورتی انکارناپذیر است.

وی در خصوص تاریخچه فوریت های پزشکی افزود: فوریت های پزشکی اولین بار در دهه 1960 میلادی و درآمریکای به عنوان یک سیستم امداد رسانی رسمی پایه گذاری شد .

وی ادامه داد: پس از آن با توجه به اهمیت مقوله فوریت های پزشکی و اهمیت امداد رسانی در مواقع مورد نیا ، این سیستم به عنوان یک سیستم رسمی و ضروری در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شد . در ایران سیستم فوریت های پزشکی برای اولین با در سال 1352 پس از وقوع حادثه دردناک فروریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهر آباد تهران و کشته شدن تعدادی از مسافران وپرسنل برای اولین بار تاسیس شد و پس از آن در سالهای بعد به مرور زمان با توجه به ضرورت وجود سیستم فوریت های پزشکی به صورت سازمان یافته تر و با تجهیزات به روز تر به ارائه خدمات ادامه داد و ایران بعنوان چهارمین کشور دنیا به سیستم فوریت های پزشکی تجهیز شد و بنابراین می توان ادعا کرد ایران یکی از پیش تازان عرصه فوریت های پزشکی در دنیا به شمار می آید .

کارشناس آموزش مرکز فوریت های پزشکی قزوین بیان کرد: فوریت های پزشکی و اهمیت آن اهمیت فوریت های پزشکی امروزه با روند رو به رشد مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح رانندگی، فراوانی حوادث و بلایای غیر مترقبه طبیعی و غیر طبیعی فوریت های اورژانس یکی از حیاتی ترین سیستم های مورد نیاز هر جامعه به شمار می آید و باتوجه به اهمیت زیاد سیستم فوریت های پزشکی یکی از اساسی ترین نیازهای نظام سلامت جامعه تربیت افرادی با توانایی‌ها و صلاحیت‌های علمی و عملی ویژه است تا با آمادگی کامل در حساس‌ترین لحظات به یاری دردمندان بشتابند.

چیت سازان ادامه داد: با توجه به رشد روز افزون جمعیت در کلیه مناطق دنیا و نیاز روز افزون به افزایش میزان خدمات فوریت های پزشکی ، استفاده از نیرو های کارآمد زبده می توانند تا حدودی از میزان اتلاف وقت ، انرژی و هزینه بکاهد . با توجه به محدودیت امکانات با به کارگیری افراد دوره دیده با تجربه و تخصص مناسب می توان از بسیاری اقدامات غیر ضرروری و صرف هزینه و انرژی جلوگیری کرد . برای مثال با استفاده از اپراتورهای متخصص که وظیفه پاسخگویی به تماس های دریافتی را به عهده دارند در بسیاری موارد می توان با ارائه راهنمایی ها لازم از اعزام بی مورد آمبولانس و نیروهای فوریتهای پزشکی به مکان جلوگیری به عمل آورد و یا در موارد بسیار حساس با ارائه راه کار ها و راهنمایی های موثر تا رسیدن نیروهای فوریت های پزشکی در محل وقوع حادثه از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورد .

وی اظهار کرد: بنابراین وظیفه فوریت های پزشکی تنها اعزام نیرو و تجهیزات به محل وقوع حادثه نیست در بسیاری از موارد فوریت های پزشکی با ارائه راهنمایی و راهکار های درمانی مناسب می تواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند . آموزش دوره فوریت های پزشکی دوره های آموزشی فوریت های پزشکی دوره های آموزشی فوریت های پزشکی دوره های آموزشی تخصصی هستند که با پیشنیاز های خاص و تحت نظارت مراجع ذیصلاح برگزار خواهند شد .

وی در خصوص احیای قلبی ریوی مغزی نیز گفت: عبارت است از انجام اقدامات اساسی و پایه به منظور حفظ حیات به دنبال ایست قلبی-تنفسی.

 

اجزای آن شامل :

    تاکید بر ایمنی صحنه

    استفاده از تلفن همراه

    تعداد ماساژ حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۲۰ بار در دقیقه

    عمق ماساژ در بالغین حداقل ۵ سانتی مترو حداکثر ۶ سانتی متر

    نسبت ماساژ به تنفس در نوزاد تازه به دنیا آمده ۳به ۱ می باشد.

    تزریق نالوکسان (عضلانی) در صورت شک به مسمومیت با مواد مخدر

 

مراحل احیای قلبی ریوی پایه

ارزیابی هوشیاری:

بعد از اطمینان از ایمنی صحنه وایمنی خود

ابتدا پاسخگویی بیمار یا وضعیت هوشیاری بیمار را بررسی کنید

 

برای ارزیابی سطح هوشیاری از معیار AVPU استفاده نمایید.

هوشیاروآگاه

Alert

پاسخ به محرک های کلامی

Verbal

پاسخ به محرک های دردناک

        Pain

غیرپاسخگو

       

Unresponsive

با ضربه زدن به شانه های بیمار و فریاد زدن (tab and shout)،وضعیت هوشیاری وی را بررسی کنیدوهمزمان وضعیت تنفس او رانیز ارزیابی نمایید.

اگر بیمارغیر پاسخگو است و تنفس ندارد یا تنفس منقطع(Gasping) دارد،فورا درخواست کمک کنید.با صدای بلند فریاد بکشید و درخواست کمک کنید.

CPR را شروع کنید:

CPR به صورت CAB ابتدا فشردن قفسه سینه،سپس بازکردن راه هوایی و تنفس مصنوعی

مرحله اول:

بالغین (بزرگتر از ۸ سال) :اگر فرد کمک کننده دوم حاضر شد او را جهت فعال کردن EMS و آوردن AED (دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار) بر بالین بیمار مامور نمایید،وخود مراحل احیا را ادامه دهید،اما اگر تنها هستید فعال کردن موارد فوق را ابتدا انجام دهید سپس احیا را شروع نمایید و اگر بلافاصله این کار امکان پذیر نیست بعد از ۲ دقیقه اقدام کنید.

 

کودکان،شیرخواران و افراد غرق شده یا دچار خفگی:اگر تنها هستید ابتدا به مدت ۲ دقیقه cpr را انجام دهید سپس جهت فعال کردن EMS و آوردن AED اقدام نمایید.اگر تنها نیستید شخص دیگر را از همان ابتدا مامور فعال کردن موارد فوق نمایید.

 

مراحل احیا

قبل از هرگونه اقدامی جهت انجام احیای قلبی تنفسی هر مصدوم اطمینان حاصل کنید که این عمل سلامتی شما یا مصدوم را از نظر سرایت بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت تهدید نمی‌کند. مهمترین تغییر در دستورالعمل احیاء سال ۲۰۱۰میلادی[۴] تغییر A-B-C (راه هوایی- تنفس- گردش خون) به C-A-B (گردش خون- راه هوایی- تنفس) می‌باشد. به استثنای نوزادان تازه متولد شده.[۲]:S۶۴۰ مراحل CPR در خارج از بیمارستان به ترتیب (چپ به راست) عبارتند از C-A-B[۲]:S۶۴۲:

 

C ماساژ قلبی Circulation

A بازکردن راه هوایی Air way

B دادن تنفس مصنوعی Breathing

ماساژ قلبی

 

آغاز ماساژ قلبی به علت کمک به پمپاژ مصنوعی قلب، اولین قدم و مهم‌ترین مانور امدادگر است که باید هرچه سریع‌تر آغاز گردد. قبلاً توصیه می‌شد که برای بزرگسالان به ازای هر ۱۵ ماساژ قلبی ۲ تنفس مصنوعی و برای کودکان و نوزادان به ازای هر ۵ ماساژ قلبی ۲ تنفس مصنوعی انجام شود. در حال حاضر به جز در مورد نوزادان توصیه می‌شود که ۳۰ ماساژ قلبی برای هر دو تنفس مصنوعی انجام شود.

 

فشار بر روی قفسه سینه باید سریع و قوی باشد و با سرعت ۱۰۰ -120 فشار در دقیقه انجام شود. با این حال باید زمان کافی برای برگشت قفسه سینه به بالا داده شود، به‌طوری‌که فشارهای متوالی خون را به درون دستگاه گردش خون براند. برای انجام ماساژ قلبی پاشنه یک دست را باید در مرکز قفسه سینه (بر روی استرنوم) پایین سر سینه‌ها قرار داد و دست دوم را باید روی اولی گذاشت به‌طوری‌که بتوان با حداکثر قدرت به پایین فشار آورده و دست بالایی انگشتان دست پایین را از محدوده ماساژ دور کند. با هر فشار قفسه سینه باید حدود ۵ سانتی‌متر پایین برود. با توجه به حیاتی بودن این مانور، از احتمال شکسته شدن دنده‌ها به‌ویژه در کهنسالان چشم‌پوشی می‌شود و حتی امدادگر پس از شنیدن صدای شکسته شدن دنده، باید به ماساژینگ ادامه دهد.[۵] اما در کلیه بیمارا عمل c-a-bصادق نیست. زیرا درخفگی‌ها باید اول راه هوایی را باز نمود بعد تنفس و در آخر گردش خون.

بازکردن راه هوایی

 

هدف از بازکردن راه هوایی این است که امکان تنفس برای فرد فراهم شود. در گذشته توصیه می‌شد با قلاب کردن انگشتان به دور فک و کشیدن آن به جلو راه هوایی باز شود (مانور جلو بردن فک ). اما انجام این مانور مشکل است و امروزه تصور می‌شود که نسبت به سایر روش‌ها از لحاظ آسیب به گردن بی‌خطرتر نیست؛ بنابراین در حال انجام مانور استاندارد «زاویه‌دار کردن سر- بلند کردن چانه» توصیه می‌شود برای انجام این کار روی پیشانی به سمت پایین فشار بیاورید و چانه را بالا بکشید. سپس باید ببینید آیا بیمار خودش نفس می‌کشد یا نه.

دادن تنفس مصنوعی

 

برای انجام تنفس مصنوعی از روش‌های مختلف (مانند ماسک مسطح) می‌توان استفاده نمود اما روش پرکاربرد یکی از طریق بادکنک بی‌وی‌ام (آمبوبگ) است و دیگری روش سنتی دهان به دهان که امروزه با توجه به بهداشت کمتر توصیه می‌شود. در روش دهان به دهان، بینی بیمار را با دست ببندید و دهانتان روی دهان او بگذارید و هوا را درون ریه او بدمید تا حدی که قفسه سینه بالا رود. قبلاً توصیه می‌شد که ضمن انجام تنفس مصنوعی هوا با شدت به درون ریه‌ها دمیده شده. اما از آنجایی که این کار ممکن است تأثیر فشار بر روی قفسه سینه را کاهش دهد و ضمناً جریان خون در ریه‌ها در ایست قلبی چندان زیاد نیست، به دمیدن هوا با شدت زیاد نیازی نیست و دمیدن هوا در حدی که باعث بلندشدن قفسه سینه شود کافی است.

 

تنفس مصنوعی به خصوص برای کودکان یا افرادی که چند دقیقه‌ای است دچار ایست قلبی شده‌اند و میزان اکسیژن در خونشان کاهش یافته‌است اهمیت دارد.

اما در چند دقیقه اول ایست قلبی فشار بر روی قفسه سینه یا ماساژ قلبی اهمیت بسیار بیشتری دارد؛ بنابراین انجام تنفس مصنوعی نباید باعث به تأخیر انداختن ماساژ قلبی شود.

اتو ماساژینگ قلبی

تکنیک سرفه کردن در سال جاری به صورت ایمیل در جهان منتشر شد درحالیکه از اولین علائم نارسایی حاد، از دست دادن هشیاری است و بنابراین چنین روشی از بنیان وجود نخواهد داشت.

تصاویر مرتبط