یکشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

مدرس روانشناسی:

مراقب فرزندان خود باشیم

مهسا مغنی یزدی مدرس روانشناسی در بین کارکنان سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین گفت: با توجه به افزایش آمار خودکشی در بین نوجوانان، مراقب فرزندان خود باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین؛ مهسا مغنی یزدی مدرس روانشناسی صبح امروز در جلسه هفتگی بین کارکنان افزود: به نظر دورکیم جامعه‌شناس بزرگ کلاسیک قرن نوزدهم خودکشی عبارت است از هر نوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار مثبت یا منفی خود قربانی است که به نتیجه آن آگاه بوده است. خودکشی رفتار پیچیده ای است که در برگیرنده تمایل و فکر خودکشی تا اقدام به خودکشی منجر به مرگ می باشد.

وی افزود: خودکشی یکی از تصمیمات انفرادی در زندگی انسان است که ناشی از علت های مختلفی می باشد . در این بخش از نمناک درباره علت های خودکشی و طرز برخورد با افرادی که تمایل به خودکشی دارند ، صحبت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خودکشی یکی از معضلات اجتماعی است که طبعا ابعاد مختلفی را داراست و به عنوان بخشی از انحرافات اجتماعی شناخته می شود. خودکشی یک عمل ارادی است که طی آن شخص خود را به وسیله ای مثل اسلحه، قرص، آتش، حلق آویز کردن، گاز و... از بین می برد.

مدرس روانشناسی بیان کرد: خودکشی در جامعه در حال افزایش است و در اغلب کشورها خودکشی در بین ١٠ علت اول مرگ در تمام سال های زندگی قرار دارد.هنگامی که مشکلی در تعداد وسیعی از مردم تأثیر دارد باید به ماورای افراد، ساختار اجتماعی، الگوهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه بیاندیشیم . بنابراین ملاک مسأله بودن پدیده ای در جامعه آزاردهنده بودن آن برای شمار زیادی از مردم است.

مغنی یزدی اظهار کرد: خودکشی معضلی است که انسجام جامعه را مختل می کند و می تواند سامان اجتماعی ما را به خطر بیندازد. خودکشی همچنین باعث می شود که فرد نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. خودکشی علل و اسباب متعدد و متفاوتی دارد که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان، در شرایط خاصی، آن را انتخاب می کنند .

وی بیان کرد: خودکشی یک فرد ضایعه ای بزرگ برای او و خانواده اش و ضایعه ای بزرگ تر برای جامعه است. اما خودکشی یک موضوع ساده اجتماعی نیست بنابراین باید به ریشه ها و علل آن توجه شود زیرا این عوامل می توانند موجبات تبعات سنگین تری را برای جامعه فراهم کنند.

مدرس روانشناسی گفت: خودکشی نشانه ای از بی سازمانی شخصیتی است؛ به این معنی که در شرایطی که تعادل شخصیتی فرد دگرگون می شود خودکشی را به دنبال می آورد . خودکشی علاوه بر آزردگی خاطر افراد اجتماع، فشاری را روی بازماندگان و اطرافیان می آورد که ممکن است حتی آنان را تشویق به خودکشی کند بنابراین شناخت ریشه ها و دلایل خودکشی ضرورت دارد.

پایان پیام

تصاویر مرتبط