سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۸/۲۱

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین:

توسعه آرامستان نیازهای قزوین تا ۱۵۰ سال آینده را تامین می کند

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین گفت: با اجرای طرح توسعه در آرامستان های شهرداری قزوین و الحاق ۴۰ هکتار زمین به وضعیت کنونی نیازهای قزوین تا ۱۵۰ سال آینده برطرف می شود.

حسین عمویی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص فعالیت‌های عمرانی انجام شده در آرامستان‌های شهرداری قزوین اظهارکرد: هم اکنون این سازمان خدمت‌رسانی در پنج آرامستان از جمله بهشت صدر، بهشت حسینی، بهشت رضوی، بهشت فاطمه (س) و نوبلی را به همراه گلزار شهدای قزوین برعهده دارد.

وی افزود: آرامستان بهشت فاطمه (س) شهر قزوین بیش از  ۲۴ هکتار مساحت دارد که از سال ۵۴ در سه فاز مورد بهره برداری قرار گرفته است.

افزایش ۹۳ درصدی بودجه سازمان آرامستان‌ها در سال 98

عمویی یادآورشد: خوشبختانه با نگاه مثبت شهرداری و شورای شهر اعتبارات امسال آرامستان با ۹۳ درصد رشد از ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سال گذشته به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: در امور عمرانی هم شاهد افزایش ۸۰ درصدی فعالیتها هستیم و توانسته ایم در توسعه فضای سبز، ایجاد مبلمان، تامین روشنایی، جدول گذاری و احداث آرامگاه های خانوادگی کارهای خوبی را اجرا کنیم.

عمویی یادآورشد: در شش ماهه اول سال بیش از 80 درصد بودجه درآمدی ، هزینه ای و عمرانی سازمان محقق گشته و از پروژه های شاخص عمرانی می توان به دیوارکشی باغ کوثر به وسعت ۳۷ هکتار با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد که قرار است ۴۰ هکتار دیگر در جنوب امامزاده ظهیر هم به این فضا اضافه شود.

نیازهای ۱۵۰ سال را تامین می کنیم

وی اضافه کرد: وسعت همه آرامستان های شهر قزوین در حال حاضر ۳۰ هکتار است که در صورت اضافه شدن زمین 37 هکتاری واقع در جنوب امامزاده ظهیر(ع) نیاز قزوین جهت  آرامستان تا ۱۵۰ سال تامین خواهد شد و هیچ دغدغه ای در این بخش نخواهیم داشت.

وی همچینین یادآور شد: این سازمان هم اکنون در حال پیگیری افزایش 40 هکتار دیگر به مجموعه باغ کوثر است.

طرح عمرانی آرامستان در فاز سوم اجرایی شده است

عمویی بیان کرد: در فاز سوم عملیات عمرانی آرامستان  بهشت فاطمه آغاز شده که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شامل اموری چون جدول گذاری، آسفالت، زیرسازی و افزایش قبور است که ۱۵۰۰ قبر جدید به صورت دو طبقه و سه طبقه به مجموعه کنونی اضافه خواهد شد.

وی اظهارداشت: همچنین ۶۰۰ قبر خانوادگی به صورت آرامگاهی به آرامستان بهشت فاطمه اضافه شده است که در قالب ۱۰ حجره در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین اضافه کرد: در سال گذشته ۳۶ آرامگاه خانوادگی احداث و ۲۵۹۲ قبر جدید به وضعیت موجود افزوده شد و امسال ۷۲۰ قبر خانوادگی نیز احداث شده است.

عمویی بیان کرد: همچنین فاز اول ساختمان اداری آرامستان با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار با زیربنای ۳۰۰ مترمربع در حال پیگیری است و فعالیت های عمرانی دیگری چون توسعه فضای سبز، نصب ابنیه و نیمکت، کف سازی و روشنایی هم در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: ساخت سالن انتظار پزشکی قانونی در آرامستان با زیربنای ۸۰ مترمربع، نصب نیمکت و تعویض ۱۳۰ سنگ قبر شهدا با ۲۵۰ میلیون تومان در سال جاری پیش بینی شده است.

عمویی اظهارداشت: در سال گذشته هم ۱۲۰ سنگ قبر مزار شهدا تعویض شد.

تعریض جاده دسترسی به آرامستانها ضروری است

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین در ادامه گفت: جاده دسترسی به آرامستان بهشت فاطمه در روزهای تعطیل ترافیک بالایی دارد و مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود که تعریض آن ضروری است.

وی بیان کرد: البته جاده فرعی هم  داریم که در شرایط خاص می تواند ترافیک را هدایت کند که جاده قدیم آباد و جاده منتهی به چوبیندر نیازمند روکش آسفالت است که قرار بود با تامین قیر از سوی اداره راه و شهرسازی حدود سه کیلومتر مسیر آسفالت شود.

عمویی اظهارداشت: مشکل تعریض جاده از چالش های جدی است زیرا این مسیر از باغستان عبور کرده و تعریض به دلیل باریکی جاده سخت است که در این شرایط اگر نهر کنار جاده «دال گذاری شود» می توان عملیات تعریض را انجام داد.

 وی بیان کرد: البته در مجموع ۶۹ کیلومتر راه داریم که تکلیف روشنی و خارج از حریم شهری محسوب می شود که ۳.۵ کیلومتر از مسیر دسترسی به آؤامستناها می تواند روکش آسفالت شود.

ساماندهی دست فروشان محدوده آرامستان

عمویی یادآورشد: امسال به صورت تقریبی بیش از  ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کارهای عمرانی در شش ماهه نخست سال در آرامستان ها شامل: توسعه فضای سبز، خیابان کشی، ساخت قبور جدید، دیوار کشی زمین ۳۷ هکتاری، تعویض سنگ قبر شهدا و فیبر نوری هزینه شده است.

با اقدامات انجام شده وضغیت آرامستانهای شهرداری قزوین از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است که در این میان با توجه به اختصاص جایگاهی برای بازارچه موقت در محدوده ورودی آرامستان بهشت فاطمه متاسفانه برخی دست فروشان به این محل نیز بسنده نکرده و بساط خود را در محدوده های دیگر پهن می کنند که موجب ترافیک بروز مشکلاتی می شود که پیشنهاد می شود با انتخاب هیئت امنایی از دست فروشان و کاسبان موقت این محدوده برای ساماندهی آن اقدام شود.

تصاویر مرتبط