دوشنبه ۱۴۰۰/۰۶/۲۲

سرپرست سازمان آرامستان های شهرداری قزوین:

روشن کردن شمع در گلزار شهدا به سنگ مزارها آسیب جدی رسانده است

سرپرست سازمان آرامستان های شهرداری قزوین گفت: روشن کردن شمع در مزار شهدا به قبور و محوطه گلزار شهدا آسیب جدی رسانده است.

سعید عظیمی صدر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مراسم شام غریبان حضرت سید الشهدا طبق برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به محدودیت‌های کرونایی در مورد جلوگیری از برگزاری مراسمات در محیط‌های سربسته امسال در گلزار شهدای شهر قزوین برگزار شد.

سرپرست سازمان آرامستان های شهرداری قزوین عنوان کرد: روشن کردن شمع در سراسر این محیط به خصوص بر مزار شهدا و محیط پیرامونی آن علناً موجب تخریب فضا شده است، پارافین شمع‌ها به سنگ مزار نفوذ کرده و از سوی دیگر رفت و آمد ها در اطراف قبور، فضای سبز و موجب شده مواد شیمیایی که کل محیط پخش شود.

وی بیان کرد: تا کنون ما تلاش کرده‌ایم با انواع مواد شوینده قوی و ملایم و نیز انواع راهکارها نظیر گرما دادن و… تلاش کرده‌ایم محوطه را پاکسازی کنیم، با وجود اینکه در هفت مرحله تلاش کرده‌ایم متأسفانه کمترین نتیجه حاصل شده است.

این مسئول ادامه داد: در نهایت قرار است که محیطی بالغ بر ۳ هزار متر را با استفاده از روش سند پلاس در ۳ فاز به تفکیک ۱۰۰۰ متر لایه برداری کنیم و پس از این اقدام محیط در دو مرحله شست و شو انجام خواهد شد تا فضا به حالت عادی و مناسب باز گردد.

عظیمی صدر گفت: مرحله بعدی نیز مربوط به سنگ قبور شهدا می‌شود که پارافین به داخل آن نفوذ کرده، با استفاده از امکاناتی که قرار است از تهران تهیه کنیم با روش خاصی قبور را ساب میزنیم تا علاوه بر ترمیم زیبایی سنگ‌ها حفظ و افزوده شود.

سرپرست سازمان آرامستان های شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: چند روز گذشته در فضای مجازی استان این بحث بود که برای جلوگیری از رویدادهای مشابه در گلزار شهدا جایگاه روشن کردن شمع تعبیه شود، این کار را هم می‌توانیم انجام دهیم ولی بهتر است به صورت کلی موضوع روشن کردن شمع در گلزار شهدا ممنوع شود.

وی افزود: پیشنهاد ما نسب فانوس‌های شارژی و یا برقی در محل مزار شهدا است، افرادی که علاقه مندند هم می‌توانند در این طرق در کنار ما باشند و یا به نوعی متولی موضوع شوند.

تصاویر مرتبط