پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۰۴

ابراهيمي، مدير عامل سازمان آرامستانهاي شهرداري قزوين:

آرامستان بهشت فاطمه (س) قزوين به عنوان يکي از زيباترين آرامستان‌هاي کشور است

آرامستان بهشت فاطمه (س) به عنوان يکي از زيباترين آرامستان‌هاي کشور و سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين جزو‌ سه سازمان برتر کشور شناخته شده است.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين گفت: آرامستان بهشت فاطمه (س) به عنوان يکي از زيباترين آرامستان‌هاي کشور و سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين جزو‌ سه سازمان برتر کشور شناخته شده است

اين موارد و بسياري موارد ديگر در کنار تکريم ارباب رجوع و ساماندهي امور کفن و دفن تنها گوشه‌هايي از اين اقدامات است در اين راستا و براي آشنايي بيشتر با اين حوزه شهري با غلامرضا ابراهيمي مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين به گفت‌وگو نشستيم.
در خصوص تاريخچه تاسيس آرامستان بهشت فاطمه (س) توضيح دهيد.
آرامستان بهشت فاطمه (س) در زميني به مساحت 23 هکتار واقع شده است که در همان اوايل سال‌هاي پيروزي انقلاب زمين‌هاي مربوط به اين آرامستان تفکيک شد، به طوري که حصارکشي شده و تعدادي حجره خصوصي نيز در آن ساخته شده است.
در آن سال‌ها تمايل مردم بود که اموات خود را در آرامستان‌هاي داخل شهر (امامزاده حسين (ع)، بهشت صدر، آرامستان نوبيلي و بهشت حسيني) دفن مي‌کردند تا اينکه آرامستان‌هاي بهشت فاطمه (س) در سال 64 رسماً افتتاح و دفن اموات در آن آغاز شد.
در سال 68 ساخت ساختمان غسالخانه در اين آرامستان به اتمام رسيد و غسالخانه و خدمات مربوط به امور متوفي از محل قبلي واقع در ضلع شرقي امامزاده حسين (ع) به اين مکان انتقال يافت و با عنايت به تنظيم اساسنامه سازمان و تصويب آن از سوي وزارت کشور، نهايتاً در دي‌ماه سال 77 سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين تاسيس و با انتخاب اعضاي شورا و هيئت مديره و مدير عامل کار سازماني در اين مجموعه آغاز شد.
هم‌اکنون آرامستان‌هاي شهرداري قزوين در چه شرايطي بسر مي‌برد و در بين آرامستان‌هاي کشور داراي چه رتبه‌اي است؟
به حول و قوه الهي عملکرد چند ساله آن نشانگر فعاليت‌هاي کارکنان ساعي و پرتلاش سازمان بوده به طوريکه امروز آرامستان بهشت فاطمه (س) به عنوان يکي از زيباترين آرامستان‌هاي کشور و سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين جزو سه سازمان برتر کشور شناخته شده است.
 چه اقداماتي موجب شد تا اين سازمان در سطح کشور مطرح شود؟
از جمله اقدامات مي‌توان به راه‌اندازي مجهزترين غسالخانه، ارايه خدمات سريع و مطلوب به شهروندان به صورت نرم‌افزاري، راه‌اندازي وب‌کيوسک‌ها (خدمات الکترونيکي مربوط به اموات) و ايجاد فضاي سبز مطلوب و مفرح اشاره کرد.
همچنين فعال کردن بخش خصوصي زير نظر سازمان و ارايه خدمات توسط پيمانکاران مجرب و متخصص، راه‌اندازي سايت زيارت مجازي قبور براي اولين بار در کشور از جمله مواردي است که سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين را در سطح کشور مطرح کرده است.
چه اقداماتي در خصوص پروژه ساختمان معراج انجام شده است؟
با توجه به رشد جمعيت و مهاجرپذير بودن منطقه و جلوگيري از شيوع بيماري‌ها و ارايه خدمات بهتر جهت انجام تشريفات مذهبي پروژه احداث ساختمان جديد متوفيات (ساختمان معراج) آغاز شد، اين پروژه با طراحي مهندسي نوين و بر اساس آخرين تکنولوژي روز و با تاسيسات و تجهيزات غسالخانه مجهز در زميني به مساحت يک‌هزار و 700 متر مربع و اعتباري بالغ بر پانزده ميليارد ريال احداث شد.
اين ساختمان داراي چه امکاناتي است؟
از جمله امکانات اين ساختمان مي‌توان به غسالخانه عمومي، غسالخانه خصوصي جهت بيماري‌هاي واگيردار، اتاق تيمم، سردخانه انفرادي و سردخانه کشويي، حمل جنازه به صورت ريلي و آسانسوري، دستگاه امحاء زباله و البسه ، نمازخانه و سالن انتظار و دوربين‌هاي مداربسته و ... اشاره کرد.
در خصوص راه‌اندازي سيستم اطلاع‌رساني در آرامستان قزوين توضيحاتي بفرماييد.
با هدف تکريم ارباب رجوع و تسريع در انتقال اطلاعات به شهروندان، سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين اقدام به نصب و راه‌اندازي وب‌کيوسک کرده است
سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين با نصب اين سيستم اطلاعات مربوط به محل دفن متوفي را به تفکيک قطعه، رديف و شماره در اختيار مراجعان و زائران اهل قبور قرار مي‌دهد.
اين سيستم نخستين سيستم اطلاع‌رساني در اين سطح در کشور است که قابليت آن را دارد که نقشه آرامستان‌هاي سطح شهر را از طريق بلوتوث به تلفن همراه کاربران ارسال کند تا دسترسي به آرامگاه مورد نظر در کمترين زمان امکان‌پذير شود.
در طرح بهسازي و کف‌سازي آرامستان بهشت حسيني وبهشت صدر چه اقداماتي صورت گرفت؟
هدف از بهسازي و کف‌سازي اين آرامستان ها و وضعيت نابسامان آن‌ها به لحاظ هم تراز نبودن کف محوطه، کف‌سازي نامناسب، وجود سنگ قبرهايي با ابعاد و فرم متفاوت و بعضاً شکسته و تخريب شده، عدم وجود فضايي براي نشستن، فقدان شبکه هدايت آب‌هاي سطحي و عدم وجود روشنايي است.
اين طرح به گسترش فضاي آرامستان بهشت صدر در زمين ضلع جنوب آن که هم‌اکنون به صورت باغ است اقدام خواهد کرد که هدف از اين اقدام توسعه اين آرامستان خواهد بود.
از مهم‌ترين ويژگي‌هاي طرح مذکور استفاده از مبلمان شهري از جمله نيمکت، ارايه طرح يکسان و يکدست با کف‌سازي مناسب و همگن با لحاظ کردن شيب ملايم جهت هدايت آب‌هاي سطحي مجموعه، ارايه طرح تاسيسات برقي و مکانيکي مجموعه است.
در طرح ساماندهي آرامستان‌هاي داخل شهر چه اقداماتي انجام شده است؟
سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قزوين با هماهنگي با سازمان آمار و فناوري اطلاعات شهرداري، به منظور برطرف کردن سردرگمي مردم براي پيدا کردن قبور پدر و مادر و يا اجداد ايشان اقدام به نقشه‌برداري برداشت اطلاعات و تطبيق اطلاعات برداشتي با دفاتر ثبت اسامي اموات و در نهايت درج اطلاعات برداشتي در سيستم رايانه‌اي کرده است.
 
آيا در اين سازمان آمارگيري در خصوص علت مرگ و مير تاکنون صورت گرفته است؟
نخستين علت مرگ در شهرستان قزوين بر اثر بيماري‌هاي قلبي عروقياست و دومين علت مرگ تصادفات بوده‌اند و سومين عامل مرگ سرطان ميباشد که ماهيانه ميانگين 270 نفر فوتي به اين سازمان منتقل مي شود که از اين تعداد 60درصد مردان و 40 درصد زنان بوده که در پايان 50 درصد در آرامستانهاي سطح شهر و 50 درصد به روستاها و شهرستانها منتقل ميگردد
 چه اقداماتي در واحد روابط عمومي اين سازمان صورت گرفته است؟
همچنين مي‌توان به برقراري ارتباط با رسانه‌ها و نشريات، ساخت و نصب تابلو با موضوع دعا، تهيه و چاپ اطلاعيه با موضوعات مختلف و نصب در بهشت حسيني و صدر و بهشت فاطمه در خصوص صدور سند قبر و اقدام به نصب نيمکت و صندلي تک نفره در بهشت صدر و فاطمه به منظور رفاه حال زائران اشاره کرد.
برگزاري مسابقات ورزشي به منظور تقويت روحيه کارکنان، راهاندازي سامانه پيامک، برنامه ريزي و طراحي طرح هميار آرامستانها ، مسقر نمودن ايزو ، برگزاري جشن روز ملي آرامستان ، طراحي تقويم فرهنگي ، طراحي تقويم آموزشي ، ارتباط مستمر با دفتر مراجع ،راه‌اندازي صندوق مکاتبات مستقيم با مديرعامل، برگزاري کلاس‌هاي آموزشي، برگزاري مسابقات هفتگي در پيام شهر و ارايه جوايز به برندگان، پيگيري و رايزني با راهنمايي و رانندگي و نيز همکاري با نيروي انتظامي جهت سهولت در تردد عبور و مرور در مسير بهشت فاطمه (س) از جمله اين اقدامات است.
پايان پيام
 

تصاویر مرتبط