7/22/2019

یزدی، مدرس روانشناسی:

تعیین هدف درست، اضطراب را کاهش می دهد

مهسا مغنی یزدی، مدرس روانشناسی گفت: تعیین اهداف فردی و برنامه ریزی برای همه عمر می تواند استرس و اضطراب افراد را در زندگی و محل کار به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین؛ صبح امروز مهسا مغنی یزدی در در جلسه کارگاهی هفتگی مدیران و کارکنان سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین گفت: بسیاری از مردم در زندگی خود و در دنیا سرگردان هستند. به سختی کار می کنند، پشتکار بالایی دارند، اما به نتایج ارزشمندی به اندازه زحماتشان نمی رسند. اهداف فردی خود را نمی دانند و نهایتا نیز از موفقیت خود نشاط چندانی نخواهند داشت.

وی افزود: یک دلیل اصلی که این گروه کثیر از مردم خودشان را سردرگم می دانند، اینست که زمان کافی برای تفکر درباره هر آنچه از زندگی می خواهند، صرف نکرده اند. بررسی نکرده اند که واقعا نیازهای آنان و خواسته های آنها از زندگی چیست؟ به عبارت بهتر برای خودشان اهداف فردی تعیین نکرده اند. به کجا می روم آخر؟

این مدرس روانشناسی ادامه داد: برای تعیین هدف در زندگی، ابتدا ببینید به کجا می خواهید برسید، سپس برای رسیدن به آن پایبند بمانید. سپس مراحلی که برای رسیدن به هدف باید طی کنید را برنامه ریزی کنید و هر بار که یکی از مراحل را با موفقیت طی کردید، آن را خط بزنید. کنار آن مرحله بنویسید: موفق شدم!

یزدی بیان کرد: فرایند تعیین اهداف به شما کمک می کند تا انتخاب کنید چه جاهایی در زندگی خواهید رفت. با دانستن اینکه دقیقا به کجا می خواهید برسید، می توانید تلاشها و کارهای خود را متمرکز کنید. این تمرکز می تواند شما را از سردرگمی در زندگی نجات دهد.

وی اظهار کرد: ورزشکاران حرفه ای، تجار و افراد موفق در هر زمینه ای اهداف خود را تعیین می کنند. تعیین اهداف به شما یک رویای بلند مدت و یک انگیزه کوتاه مدت می دهد. همچنین کمک می کند تا زمان و منابع خود را سازماندهی کرده و سبب می شود که از حداکثر توان و ظرفیت خود استفاده کنید.

این مدرس روانشناسی تصریح کرد: با تنظیم اهداف روشن و قابل اندازه گیری، می توانید میزان تحقق آنها را ارزیابی نمایید. از تحقق آنها، احساس موفقیت و غرور داشته باشید. به این ترتیب، پیشرفت رو به جلوی خود را می توانید به خوبی لمس و مشاهده کنید. همان سفری که قبلا به نظر می رسید، سردرگم و پر از ابهام باشد. همچنین اعتماد به نفس خود را با این کار افزایش می دهید، چون به این باور میرسید که توانایی و صلاحیت در بدست آوردن اهدافتان دارید.

وی گفت: ابتدا تصویری بزرگ از آنچه می خواهید در مدت زمان مشخص مثلا ده سال آینده، کلِ عمر، یا شاید اهدافی فراتر از ظرف دنیا تجسم کنید. به این ترتیب در مقیاسی بزرگ آنچه که می خواهید به دست بیاورید را شناسایی کرده اید. در نتیجه شاید لیستی داشته باشید از اهدافی که طی سالهای آینده برای رسیدن به آن تلاش می کنید.

این مدرس روانشناسی ادامه داد: اولین مرحله برای تعیین اهداف فردی این است که بررسی کنید که به چه اهدافی در طول زندگی خود، می خواهید برسید ، یا حداقل در سن و زمانی مشخص، تعیین کنید به چه اهدافی می خواهید برسید.

یزدی افزود: نعیین اهداف زندگی، چشم انداز کلی را به شما نشان می دهد که با توجه به تمام جنبه ها، تصمیم گیری کنید. همچنین تمام بخش های زندگی را به طور جامع و متوازن پوشش می دهد. سعی کنید اهداف خود مانند مثال های زیر دسته بندی کنید. می توانید دسته بندی های دیگری به موارد زیر اضافه کنید.

پایان پیام

related images