چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۹/۲۷

به همت سازمان آرامستان‌ها برگزار شد؛

دوره اصول ایمنی و بهداشت کار برای کارکنان سازمان آرامستانهای قزوین

به همت واحد آموزش سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری قزوین " دوره اصول ایمنی و بهداشت کار " ویژه کارکنان این سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین؛ پیمان بابایی بازرس اداره کل کار و رفاه و تامین اجتماعی استان قزوین صبح امروز در دوره کارگاهی " دوره اصول ایمنی و بهداشت کار "  که با حضور جمعی از مدیران و کارکنان سازمان در سالن ورزشی برگزار شد گفت: ایمنی بعنوان حفاظت انسان و کارآیی او از صدمات و پیشگیری از صدمه دیدن انسان تعریف می شود.

وی افزود: هدف از اجرای مقررات ایمنی و دستورالعملهای مربوطه، امکان بوجود آمدن محیط سالم است بنحوی که کارگران بدون دغدغه خاطر و بدون ترس از خطرات صنعت بکار خود ادامه دهند.

بابایی ادامه داد: بدین ترتیب ترس از آینده نامعلوم که زائیده و معلول حوادث و سوانح در محیط کار می باشد در جامعه صنعتی ما رخت بر خواهد بست. بدون وجود مسئول ایمنی نه تنها قدمی در راه پیشرفت صنعتی برداشته نمی شود بلکه صنعت دچار هرج و مرج و از هم پاشیدگی شده و دیر یا زود به سوی زوال تدریجی سوق پیدا مینماید.

وی در خصوص آموزش ایمنی نیز گفت: آموزش در راستای اهداف بهداشت حرفه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که آموزش صحیح سطح آگاهی افراد را بالاتر برده و فرهنگ ایمنی و بهداشت را در بین کارگران باز می کند. طبیعی است که کارگر هر چه قدر نسبت به ایمنی و مسائل مربوط به آن آگاه تر باشد کمتر ارتکاب به اعمال غیر ایمن می کند و همچنین افراد دیگر را نیز از انجام آن منصرف می کند.

این مدرس با اعلام اینکه ابزار دستی و ابزار برقی قابل حمل در انجام کارها به شما کمک می کند، اما همین ابزار می تواند برای شما خطر آفرین باشد، افزود: اقدامات ایمنی خوب، به شما این اجازه را خواهند داد تا مخاطرات را کنترل کرده و خطرات را به حداقل برساند.

بابایی درباره انتخاب درست ابزارآلات گفت:  ایمنی ابزار زمانی شروع می شود که شما ابزار دستی و برقی کارتان را بطور صحیح انتخاب کنید.

وی درخصوص کیفیت ابزار نیز خاطرنشان ساخت: بهترین ابزاری را که می توانید تهیه کنید، انتخاب نمایید. ابزار ارزان قیمت که از جنس نامرغوب ساخته شده اند شکسته و باعث خراب شدن کاری که انجام می دهید شده و ایجاد صدمه به خودتان یا همکارانتان خواهد شد.

این مدرس درباره ایمنی نیز افزود: به تمهیدات ایمنی که در ساخت ابزار بکار رفته اند توجه نمایید. این مورد شامل توجه به سویچ های ایمنی، حفاظ، قطعات تیز و گردنده، محافظ های دست، عایق های پوششی و غیره می باشد.

بابایی در موضوع تناسب ابزار نیز بیان کرد:  یک وسیله خوب با ساختار مناسب مانند یک جسم محکم در دست شما احساس می شود. همواره چاقوها، پیچ گوشتی ها، انبردست ها، قیچی ها و ابزار برقی مورد نیازتان را از بین انواعی انتخاب کنید که بر طبق اصول ارگونومی (مهندسی انسانی) طراحی شده اند این قبیل ابزار طوری ساخته شده اند که هیچ گونه فشاری به انگشتان و کف دست شما نیاورده، خمیدگی و پیچ و تاب نداشته و خوب در دستهای شما جا بگیرد.

وی با بیان این پرسش که حوادث چگونه اتفاق می افتد؟ گفت: اغلب حوادثی که در رابطه با ابزار اتفاق می افتند شامل استفاده از ابزار نامناسب برای کار؛ استفاده از ابزاری که در وضعیت بدی هستند؛ استفاده از ابزار بدون توجه کافی؛ استفاده از ابزاری که آموزش مورد نیاز آن را ندیده ایم؛ استفاده از ابزاری که مجاز به کار گیری آن نباشیم؛ حمل ونگهداری ابزار بطور غلط؛ حمل و نگهداری ابزاری که فاقد حفاظ های لازم باشند؛ بکار گیری ابزار بدون استفاده از لوازم استحفاظ فردی؛ استفاده از وسایل برقی بدون سیم اتصال زمین؛ استفاده از ابزاری که به طور مناسب در دست جا نمی گیرند؛ استفاده از ابزاری که بکار بردن آن نیاز به صرف نیروی زیادی دارد؛ استفاده از ابزاری که نیاز به تکرار حرکت دارند؛ استفاده از ابزاری که سبب لرزش می شوند ؛استفاده از ابزاری که تولید صدای نسبتاَ زیاد می کنند؛ استفاده از ابزاری که تولید ذرات معلق، گرد وغبار و بخارات شیمیایی می نمایند, است.

بابایی در خصوص افزایش حفاظت فردی نیز خاطرنشان کرد: شما می توانید از بروز حوادث و مشکلات برای سلامتی خودتان جلوگیری کنید اگر برای انجام کار از ابزار مناسب استفاده کنید؛ ابزار را طبق دستورالعمل مربوطه به کار ببرید؛ کتابچه دستور العمل چگونگی بکار بردن ابزار را مطالعه نمائید؛ ابزار صدمه دیده را تعمیر و یا تعویض نمایید؛ برای استفاده از ابزار، آموزش لازم و کافی دیده باشید ؛از وسایل استحفاظ فردی استفاده کنید؛ استفاده از ابزار بطور صحیح؛ دستور العمل نگهداری ابزار را بخوانید و دنبال کنید؛ ابزار را فقط برای انجام کاری که طراحی شده است بکار ببرید ؛برای انجام کار از ابزاری که اندازه آنها مناسب با کار است استفاده کنید؛ برای آزمایش تیز بودن ابزار تیز، از یک قطعه چوب استفاده کنید و هرگز از انگشتان دست برای این کار استفاده نکنید؛ قبل از بکار گیری ابزار، آنرا از نظر صدمه بازرسی کنید؛ بعد از استفاده از ابزار، آنرا تمیز کنید؛ هنگام کار با ابزار، انگشتری، حلقه، دستبند و سایر وسایل زینتی را از خود دور کنید. زیرا این وسایل ممکن است گیر کنند و موجب صدمه به دست شما خواهند شد؛ اگر از ابزار کلیددار استفاده میکنید بعد از اتمام کار کلید آنرا بردارید.

وی همچنین در خصوص پوشش ایمنی نیز گفت: در هنگام کار با دریل ها، اره برقی، رنگ پاش ماسه پاش و سایر ابزاری که تولید براده، تراشه و ذرات معلق مینمایند، حتماً از وسایل حفاظتی صورت خصوصاً عینک ایمنی استفاده کنید؛در هنگام کار با ابزاری که تولید صدای بیشتر از حد مجاز می نمایند از گوشی ایمنی مناسب استفاده کنید؛برای حفاظت از پای خود، کفش ایمنی بپوشید؛انگشتری، حلقه و سایر وسایل زینتی را از دست خود خارج کنید، زیرا این وسایل به قسمت های گردنده ابزار گیر کرده و باعث صدمه به دست شما می شوند؛در هنگام کار با ابزاری که دارای قطعات گردنده می باشند از پوشیدن دستمال گردن، شال، لباس های آستین گشاد و لباس کار هائی که قسمت هایی از آن پاره شده خودداری کنید.

این مدرس در خصو آئین نامه حفاظتی در مورد حمل و نقل  و استفاده مواد شیمیایی در غسالخانه نیز گفت: تمام لوله ها و سیستم های انتقالی باید طوری تعبیه شوند که حداقل میزان نشت را تضمین کنند؛ تمام فیلترها و قسمت های اتصال باید طوری ساخته شوند که در موقع عبور قطعات و ذرات ناخواسته، یا بروز آلودگی به هر گونه که باشد سیستم را قفل و از مسیر ناخواسته مواد جلوگیری کنند.؛ تمام نقاط جوشکاری شده شهرها و دیگر اتصالات باید در مقابل نشت مقاوم باشند؛ تمام لوله ها و یا مخازن مواد باید بر حسب قوانین و مقررات کشوری و آئین نامه مربوطه در این مورد رنگ آمیزی و علامت گذاری شوند ؛ دستگاه های تنظیم فشار و یا کاهش فشار (شیرهای کاهش فشار) لازمه سیستم های هستند که با فشار کار می کنند؛ در جایی که گردهای بسیار نرم بوسیله دستگاه های هوایی که قسمتهای فلزی دارند انتقال داده می شوند باید قسمت های فلزی در تمام مسیر انتقال گرد، از نظر هدایت الکتریکی به یکدیگر و به زمین وصل شوند؛ در جایی که مایعات از مخزن های ذخیره به تانکرها و بارکش ها انتقال داده می شوند باید بدنه فلزی مخزن ذخیره و نیز بدنه بارکش را به زمین متصل کرد ؛ نباید مواد بسیار مخاطره آمیز از مناطق پرجمعیت عبور داده شوند؛ علامت صریح و واضح به جدار بیرونی کامیون چسبانده می شود تا مشخص کننده مخاطره آمیز بودن مواد باشد؛  اگر مواد شیمیایی مخاطره آمیز از بین دو شهر عبور می کنند، آئین نامه ایمنی وسائل حمل ونقل به همان شدت داخل شهرها در بزرگراه ها نیزا جرا شوند.

وی در خصوص ایمنی در افزایش بهره وری نیز گفت: لازم به ذکر است که اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای نیز علاوه بر اثرات غیر مستقیم بر بهره وری و بازده اقتصادی واحدهای صنعتی، بطور مستقیم بر این موارد تأثیر دارد.

این مدرس درباره مزایای توجه به رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای نیز گفت: برای کارگر موجب افزایش روحیه، کاهش فشار کار، کاهش جراحات و صدمات، کاهش حوادث،  افزایش راحتی،  افزایش حفظ رفاه و سلامتی،  افزایش سطح بهداشت کار و برای کارفرما کاهش حوادث، افزایش کیفیت محصول، افزایش کارایی کارکنان، کاهش خطاها ،کاهش مخارج درمانی کارگران، استفاده بهتر از نیروی انسانی، کاهش مخارج تولید می‌شود.

وی درباره وظیفه مدیریت در امر حفاظت و ایمنی در محیط کار گفت: مدیران و کارفرمایان به اهمیت و ارزش حفاظت ایمنی پی ببرند. باید از زیانهای مادی ناشی از حوادث (اعم از مستقیم و غیر مستقیم) آگاهی داشته باشند مضافا" از همه مهمتر به ارزش و منزلت عامل انسانی و سلامت او توجه کند. لازم است مدیریت بر تمام کارکنان و محیط کار تأثیر داشته باشد وعوامل ایمنی محیط را که در کم کردن حوادث مؤثرند به نحو مطلوب بشناسند و کوشش و توان خود را در حفظ و سلامت کارکنان و ماشین آلات به نحو مطلوب مصرف کند.

بابایی درباره ایمنی محیط کار افزود: ایمنی شرایطی است که منابع انسانی را از عوامل مضری که می تواند سلامتی آنان را به خطر اندازد، مصون می دارد مسئولیت عمده ایمن سازی محیط کار به عهده مدیران سطوح بالای سازمان بویژه مدیران پرسنلی است. البته اهمیت همکاری کلیه کارکنان را در محیط امن نمی توان نادیده گرفت. به عبارت دیگر ایمنی کار عبارت است از : فراهم آوردن موجباتی که از بیماریها و حوادث ناشی از کارهای صنعتی جلوگیری می کند. یعنی هر چه تعداد حوادث ناشی از کار کمتر باشد می توان گفت که ایمنی بیشتری در محیط کار وجود دارد.

این مقام مسوول درخصوص حوادث ناشی از کار نیز گفت:  هر سال میلیونها حادثه ناشی از کار در دنیا اتفاق می افند. برخی از این حوادث باعث مرگ و برخی دیگر موجب از کار افتادگی موقت می شوند که ممکن است ماهها دوام یابد. حوادث ناشی از کار سبب ناراحتی افراد بشر و زیانهای اقتصاد می گردند. و جامعه متحمل خسارات فراوان می شود. به همین جهت جلوگیری از آنها وظیفه ای مهم و اساسی است.

پایان پیام

تصاویر مرتبط